De sector detailhandel heeft een neutrale weging in ons beleid. De sector heeft een weging van 7.5 procent. Onze top-picks zijn:

• Ahold Delhaize
• Wal-Mart
• YUM! Brands

De detailhandel staat onder grote druk door veranderend consumentengedrag en een vermindering van het netto besteedbaar inkomen. Tegelijkertijd neemt de onlineconcurrentie snel toe
De volgende trens zien wij in de retail:

• Convergentie van kanalen: consument is te allen tijde overal bereikbaar en verwacht dat ook van zijn leveranciers.
• Technologie: big data om consumentengedrag te kennen en op in te spelen.
• Deeleconomie: niet het bezit, maar het gebruik wordt belangrijk (Uber, Airbnb).
• Wereldwijd consumeren: crossborder consumptie, the scary six: Amazon, eBay, Apple, Facebook, Google en Alibaba gaan de retail space domineren.
• Groei van de sector komt praktisch volledig op naam van e-commerce. Meer dan de helft van deze groei komt op naam van Amazon
• Door onlineconcurrentie zullen veel brick and mortar ketens omvallen. Dat zal vooral in het middensegment gebeuren.

 

In 10 à 15 jaren kan het aangezicht van de wereld totaal veranderen. Het is nu misschien ondenkbaar, maar aan het begin van deze eeuw bestond Facebook nog niet. Omstreeks het jaar 2000 had ook maar 12% van de wereldbevolking een mobiele telefoon. Sinds het begin van de nieuwe eeuw is de manier waarop de consument leeft, denkt en winkelt enorm verandert. Hier is sprake van een verregaande disruptie. In diezelfde periode is het aangezicht van de Retail sector eveneens fundamenteel verandert. In het jaar 2000 had Amazon een omzet van $ 2,8 miljard tegen meer dan $ 130 miljard anno nu. Anheuser-Busch was de grootste brouwer ter wereld en is nu opgeslokt door kleinere rivalen.

 

Het is geen revolutionaire gedachte dat de Retail sector ook de komende 10 à 15 jaar fundamentele veranderingen zal ondergaan. Bedrijven doen er daarom goed aan niet achterover te leunen, maar actief op zoek te gaan naar trends die de sector mogelijk op zijn kop zullen zetten. Niet elke trend is overigens onvoorspelbaar en disruptief. Op sommige kunnen bedrijven zich voorbereiden, voor andere is het nodig om scenario’s op te stellen. Onderzoek leert dat er vooralsnog vijf trends van belang te ontwaren zijn. Die zijn af te lezen bij Figuur 1. Sommige van die trends laten zich redelijkerwijs voorspellen. Het lijkt waarschijnlijk dat wereldwijd de koopkracht van de middenklasse blijft verbeteren. Ook zal het bezit van de mobiele telefoon blijven groeien. Andere trends zijn veel minder voorspelbaar. Er zijn al 3D-printers voor de consument, maar het is volstrekt onduidelijk of de consument hiervoor gaat vallen. Ook is het aannemelijk dat niet elke trend overal en altijd dezelfde impact zal hebben op de consumentenindustrie.


                                                           Figuur 1


































Figuur 2 is een poging in kaart te brengen voor bedrijven welke trends meer of minder voorspelbaar zijn en welke impact ze kunnen hebben op de sector. Zo zal het aantal stedelingen de komende 15 jaar alleen maar blijven groeien. De gemiddelde consument zal iets ouder zijn dan nu. De middenklasse in de Opkomende Markten zal in 2030 aanmerkelijk groter zijn dan nu het geval is. Trouwens, ook over de sector zelf is het een en ander met grote zekerheid te zeggen. De consolidatie gaat onverminderd door, beleggers zullen steeds kritischer worden en bedrijven gaan meer en meer gebruik maken van bijvoorbeeld big data en data analytics. Vooral het ontrafelen van trends die minder voorspelbaar zijn, vraagt van bedrijven de nodige creativiteit. Zoals al eerder gezegd kan het werken met scenario’s uitkomst brengen.


                                                       Figuur 2

 

 


Een zaak staat als een paal boven water. Veel basale trends zullen de financiële druk op bedrijven alleen maar vergroten. Nu al zit ongeveer 20% van de bedrijven in de Retail sector al in de problemen. De toekomst oogt niet goed. Vooral bedrijven in de volgroeide markt zijn kwetsbaar. Een grotere productcomplexiteit en/of stijgende uitgaven voor arbeid kunnen de operationele kosten zomaar met 3% - 5% omhoog jagen. Investeringen in digitalisering en automatisering kunnen hetzelfde effect hebben. Bedrijven die willen overleven moeten bereid zijn alles ter discussie te stellen en elk bedrijfsonderdeel kritisch onder de loep te nemen. Alleen op die manier komen bedrijven erachter waar hun kracht ligt. Ze krijgen zo ook scherper zicht op kosten die weg gesneden kunnen en moeten worden. Kostenreductie moet sowieso een way of life worden. Mits goed doorgevoerd kunnen in veel gevallen operationele kosten met wel 20% omlaag.

 

Kostenreductie is absoluut noodzakelijk, maar minstens zo noodzakelijk is het begrijpen van de klant in een snel veranderende wereld. Veel aandacht is daarbij nodig voor de Sociale Media. Nu al is bijna 30% van de aankopen het gevolg van aanbevelingen op de Sociale Media. Het zou dodelijk zijn deze Media te negeren. Ze maken het trouwens ook mogelijk om als bedrijf jezelf te laten horen.

 

De klant is kritisch en dat zal alleen maar meer worden. Bedrijven moeten ervoor zorgdragen dat de diverse verkoopkanalen naadloos op elkaar afgestemd zijn. Klanten moeten hun aankoop kunnen verrichten op elk moment van de dag of de nacht, maar ook via bijvoorbeeld de mobiele telefoon en Instagram. De snelle veranderingen vragen van bedrijven steeds meer flexibiliteit in het alloceren van kapitaal, talent en leiderschap als het gaat om consumentensegmenten, geografische markten en businessmodellen met de grootste groeipotentie. Dat kan betekenen dat bedrijven meer oog moeten krijgen voor de potentie van de Opkomende Markten, hoewel dat ten koste kan gaan van bijvoorbeeld investeringen in de ontwikkelde markten. Die zijn nog steeds het grootst en belangrijkst. Net zoals kostenreductie een vast onderwerp op de agenda van het topmanagement moet zijn, zo geldt dat ook voor de reallocatie van mensen en middelen.























In een onzekere, snel veranderende wereld kunnen partnerships en acquisities helpen om de supply chain beter te managen en om nieuwe ideeën te genereren. Een grotere controle over de supply chain betekent in veel gevallen meer greep op de kosten. Het inschakelen van externe R&D en/of academische instellingen kan bedrijven een frissere kijk op zaken geven en daarmee een bron zijn voor nieuwe ideeën. Maar dat is allemaal niet voldoende om de toekomst veilig te stellen. De retailer van de toekomst is ook een technologieleider. Nu al hebben ketens als Wal-Mart en the Home Depot researchfaciliteiten in bijvoorbeeld Silicon Valley. Daar is het zoeken naar nieuwe technologieën die ingepast kunnen worden voordat elk bedrijf ze bij de hand heeft. Daar past ook bij dat er veel aandacht is voor en management van belangrijke digitale initiatieven. Zo rond 2030 moeten bedrijven nieuwe virtuele winkels in de lucht hebben. Augmented reality moet dan de klant het idee geven over een gangpad in een winkel te wandelen. Een digitale strategie moet gebaseerd zijn op het mobieltje. De strategie moet luiden: mobile first. Een mobile platform moet ervoor zorgen dat klanten al de functionaliteiten en informatie ter beschikking hebben om zo de juiste aankoopbeslissingen te nemen. Natuurlijk, maar dat is al bijna een open deur, bedrijven moeten hun overdaad aan data gaan analyseren om zo een beter en dieper inzicht te verkrijgen in de diepste wensen en verlangens van de klant.

 

Het vervelende van de toekomst is, dat ze zich zo moeilijk laat voorspellen. Ook voorspelbare trends kunnen zomaar anders uitpakken. Dat wil zeggen dat er geen huiswerk gedaan hoeft te worden. Slimme bedrijven bestuderen wat ze wel en niet weten en baseren daarop een beleid dat erop gericht is onverwachte ontwikkelingen snel te beheersen en in de hand te krijgen!