Gezien het feit dat technologische verandering een Megatrend is hebben wij deze, sterk op kennis gedreven sector overwogen. Onze top-picks voor deze sector zijn:

• Apple
• IBM
• ASML
• Cisco
• Intel

Voor een uitgebreide analyse van onze individuele aandelen klikt u hier.

De sector Informatie Technologie vormt sinds tijden het hart van de digitalisering van de economie. Software gaat steeds meer optreden als disruptor van andere sectoren, zoals Healthcare, Media, maar ook delen van de industrie.

• Het belang van the Cloud zal voor bedrijven komende Jaren alleen maar toenemen. Het accent gaat verschuiven van building IT naar consuming IT. Grote bedrijven hebben inzake Cloud Services een duidelijke voorkeur voor grote aanbieders als Amazon, Google en Microsoft.
• Dankzij de groeiende connectiviteit in de wereld, zoals The Internet of Things, zal de vraag naar cybersecurity toenemen.
• Het tijdperk van Big Data luidt biedt de sector technologie onvermoede kansen.

De sector TMT (technologie, media en telecommunicatie) blijft verbazen als het gaat om het scheppen van waarde. De sector genereert meer economische winst (operationeel resultaat minus de cost of capital) dan alle bedrijven in aerospace and defense, automotive components en food products samen. TMI dankt dit vermogen aan een unieke combinatie van factoren en dan vooral aan de snelle vooruitgang in digitale technologie die telkens nieuwe markten aanboort, groei stimuleert en zodoende enorme mogelijkheden biedt aan bedrijven om waarde te scheppen.




























Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat tussen 2000 – 2014 de economische winst van TMT bedrijven met maar liefst met $ 200 miljard toenam. De vijf subsectoren, waaruit TMT bestaat behoorden allemaal tot de meest winstgevende in het onderzoek dat 59 segmenten van activiteit omvatte.




De meest succesvolle subsector was die van de software. De economische winst van softwarebedrijven of bedrijven waarvan het business model is gebouwd op software zoals Amazon en Tencent verzesvoudigde in de periode 2010 -2014 en steeg van $ 5,8 miljard naar $ 33,7 miljard. Opvallend is daarbij dat de winstgevendheid erg geconcentreerd is, waarbij schaal een doorslaggevende factor is. In de genoemde periode genereerde 20% van de TMT bedrijven 85% van de economische winst. De top 5% waren goed voor 60% van de totale winst. De topbedrijven in TMT scheppen niet alleen platforms maar weten die ook zodanig op te schalen dat ze kunnen profiteren van netwerkeffecten. Daarmee bedoelt McKinsey dat de waarde van een product, dienst of onderliggende technologie toeneemt naarmate er meer mensen gebruik van maken. Hoe meer iemand van Facebook gebruik maakt, hoe meer zijn vrienden hetzelfde zullen doen. Er zijn ook voorbeelden van indirecte netwerkeffecten. De markt voor apps is ontstaan rond de smartphone en de tablet. Dankzij de netwerkeffecten worden barriers to entry steeds hoger en moeten klanten wel bij de grote spelers blijven. De consument zal niet snel voor een andere smartphone kiezen als dat betekent dat hij al zijn apps moet opgeven.





Hoewel de grootste TMT bedrijven de meeste winst naar zich halen, scheppen ze tegelijkertijd een middenklasse aan bedrijven die profijt trekken van de bestaande grote netwerken. Deze middenklasse ziet hun winstgevendheid snel toenemen. In de periode 2000 – 2004 vertienvoudigde hun winst en tussen 2010 en 2014 was die winstgevendheid driemaal zo hoog als van de techgiganten.

 

Het gaat hier om een gemêleerd gezelschap van software- en cloud services bedrijven en bedrijven met een software enabled business model. Het gaat om namen als Netflix, Baidu, Box en WeChat. Ze bouwen hun succes op bijvoorbeeld bestaande platforms en business modellen die gemakkelijk op te schalen zijn. Andere middenbedrijven verstoren non-TMT bronnen van winst, zoals nu bij de retail gebeurt. Weer andere bedrijven maken gebruik van M&A om aanpalende segmenten te betreden.

























Een nieuwe technologie of business model dat gebaseerd is op technologie kan toegang geven tot nieuwe bronnen van winstgevendheid. Het kan echter ook gebeuren dat bestaande onder druk komen. De cijfers laten wat dat betreft niets aan duidelijkheid over. Van de TMT bedrijven die in 2000 aan de top stonden waren er in 2015 nog maar 45% over. Het omgekeerde is bijna even waar. Ongeveer 25% van de bedrijven die in 2000 onderaan de lijst bungelden behoorden in 2015 tot de top. Het hoge verloop is bewijs van de hoge dynamiek in de sector. Op dit moment is dit proces gaande in het segment software en software en internet gerelateerde dienstverlening. Bedrijven als Adobe, Symantec en SAP zijn nog wel winstgevend maar dat vertaalt zich amper in de groei van de marktkapitalisatie. Software-as-a-service bedrijven als Box, Salesforce of Splunk doen het wat dat betreft een stuk beter. Bedrijven als Alibaba en Amazon, die digitale diensten aanbieden buiten TMT, zagen hun marktkapitalisatie tussen 2012 – 2015 met 100% toenemen. Daarenboven is er een verschuiving van aanbieders van infrastructuur naar aanbieders van applicaties.





















Voorlopig lijkt de toekomst de TMT sector te blijven toelachen. Dat is te danken aan snelle innovaties op het gebied van artificial intelligenceen bijvoorbeeld the Internet of things. Welbeschouwd is de digitalisering van de wereldeconomie pas begonnen. Dat wil weer niet zeggen dat de huidige leiders op hun lauweren kunnen rusten. TMT bedrijven doen er goed aan de komende jaren veel tijd, energie en geld te investeren in vier gebieden van aandacht:

 

a.Het opbouwen van een sterke positie in en of meer software- of services platforms om zo toegang te houden tot de snelst groeiende bronnen van winstgevendheid.

b.Voortdurend verbeteringen aanbrengen in business modellen om te voorkomen dat ze verrast worden door een start-up.

c.Proberen hun succesvolle platforms naar aandachtsgebieden te kopiëren waar nog veel speelruimte is.

d.M&A gebruiken om nieuwe bronnen van winstgevendheid aan te boren of om bronnen van winstgevendheid bij de buren over te nemen.

 

Bedrijven die geen of onvoldoende actie ondernemen vallen vanzelf ten prooi aan wat zo mooi heet creative destruction!